– Paa de Placater, der vare trykte i Anledning af Mad. Secci-Corsis Beneficeforestilling paa Hoftheatret saaes en stor Haand, der med udstrakt Pegefinger pegede hen paa disse Ord: ”udføres af Mad. Secci-Corsi i Mandsklædning”. Den Umage, man havde gjort sig, for at henlede Opmærksomheden paa denne Mandsklædning, lod formode, at der her maatte stikke Noget under, og der var al Grund til at vente en aparte Spas, naar en italiensk Primadonna vilde træde frem i Kjole, Vest og Buxer, thi dette troede Mange, at der skulde forstaaes ved ”Mandsklædning”. Da nu Mad. Secci-Corsi endelig fremtraadte i et ganske almindeligt Riddercostume, kunde vi nok mærke, at det var forbi med den forventede Spas, og vi gjorde os nu Umage for at udforske Grunden, hvorfor man saa stærkt havde fremhævet denne Mandsklædning. Dette lykkedes os imidlertid først Dagen efter, da vi erfarede, at en entreprenant Mand havde tilkjøbt sig Halvdelen af Beneficen, og at han, der kjendte sit Publikum og vidste, at et Fruentimmer i Mandfolkedragt er i Stand til at fremkalde en til Raseri grændsende Enthusiasme (vide ”Romeo e Giulietta”), uden Beneficiantindens Vidende havde benyttet sig af dette Konstgreb for at trække Publikum til Huset. Publikum kan have besynderligt godt af denne Lection.
Læs også
28. april 1914
Axel Grandjean mindes de sidste forestillinger på Hofteatret
Periode – 1910-1919
Katalogiseringer – Erindringer
5. marts 1816
Fest for balletmester Vincenzo Galeotti på hans 83 års fødselsdag
Periode – 1810-1819
Katalogiseringer – Erindringer