7. marts 1844

Brev fra Adam Oehlenschläger til Marie Konow

Karakteristik af italiensk opera på Hofteatret

Italienerne have i denne Tid opført Mozarts Don Juan; og her saae man nu ret hvad der manglede dem. Herr Paltrinieri – Don Juan – spillede Rollen med et vist muntert Phlegma – og lignede en Kræmmersvend der er pyntet for at staae Fadder.
Prima Donna Ma: Cecci-Corsi her – som indtager hele den fashionable fornemme Kreds – har en stor stærk, smuk Stemme, dannet og bøielig; men hun skriger, som hun vilde sprænge Ørehinderne, aldeles [uden] alt Udtryk og Følelse. Hun har ikke engang Lidenskab. Hun fordreier Ansigtet naar hun spiller, saa man troer det er et hæsligt Fruentimmer. Jeg blev ganske forundret ved en Soirée hos Vallichs (jeg skal kiærligst hilse Dig fra Datteren) at finde – et smukt Fruentimmer i Madame Cecci-Corsi, naar hun holder sig fuldkommen rolig. – Jeg sad til Bords med den lille Mad: Forconi, som er et sandt Genie – (forgudet her i fior, iaar har Mad Corsi stukket hende ud). Hun er en fortræffelig Zerlina og Torre en herlig Commandant. Rossi synger Don Ottavios Parti med Følelse og Skiønhed.

Perioder

Emner

Katalogisering

Forlæg

Det Danske Sprog- og Litteraturselskab (udg.): Breve fra og til Adam Oehlenschläger: oktober 1829-januar 1850, 3. række, bind 3, København 1990, s. 16

Læs også