27. november 1853

Avisreportage

Karakteristik af italiensk opera på Hofteatret

– Italiensk Opera paa Hoftheatret. Det hertil ankomne italienske Operaselskab begyndte i Søndags sine Forestillinger med Opførelsen af Verdis bekjendte serieuse Opera ”Ernani”. Selskabet godtgjorde at være i Besiddelse af en ypperlig Barytonist Sign. Reyna, der udførte Don Carlos, og en god Bassist, Sign. Mirandola. Hvad angaaer Signora Gazziello, der udførte Donna Sols (Elviras) Parti, da er det vistnok en noget paseret Sangerinde, der paa enkelte Steder, navnlig i Begyndelsen, var uheldig i sin Intonation. Men det maa dog paa den anden Side indrømmes, at denne Sangerinde er i Besiddelse af en mærkelig Udholdenhed og ypperlige Stemmemidler, saa der vistnok vilde opnaaes et heldigere Resultat, naar hun, i Betragtning af det indskrænkede Locale, anstrængte sig noget mindre. Tenoristen Sign. Tartini har kun en meget spad Stemme, muligt Rester af fordums Herlighed; men hvad der aldeles maa borttage næsten al Interesse fra hans Præstation, er den totale Mangel paa dramatisk Liv og Udtryk. Han fremstillede snarere en Hyrde end den vilde Castilianer Ernani. Chorets Optræden og musikalske Virksomhed var af megen comisk Virkning og opvakte Munterhed hos Publikum. Det maatte være ønskeligt, om Orchestret vilde accompagnere noget mindre forte, for ikke, som Tilfældet var ved første Forestilling, at forcere Personalet udover det Tilladeliges Grændser, og for tillige at blive noget mindre dominerende, hvormed Publikum og Orchestret turde være bedst tjent. Efter Forlydende ankommer med det Første Selskabets første Tenorist og Primadonna. Huset var aldeles fuldt besat, og der savnedes naturligviis hverken den saakaldte beau monde, Diplomater eller Enthousiaster.

Perioder

Emner

Katalogisering

Forlæg

Kiøbenhavnsposten, 29. november 1853, s. 1

Læs også