7. december 1853

Avisreportage

Karakteristik af italiensk opera på Hofteatret

Italiensk Opera. Den første Opførelse af Operaen ”Lucia” i Onsdags Aftes, der overværedes af Hs. Maj. Kongen, viste tilfulde, at man kun havde udøvet en simpel Retfærdighed ved at udsætte sin Dom om Selskabet i det Hele taget, indtil den Tenorist var kommen tilstede, der af Directeuren var engageret for de saakaldte Forcepartier. Ved den fortrinlige Udførelse, som blev den nævnte Opera tildeel, baade med Hensyn til de enkelte Partier og til Ensemblet, maatte man komme til den Erkjendelse, at det herværende italienske Operaselskab tæller høist respektable Kræfter, der sikkert ville vare istand til at fængsle Ynderne af italiensk Musik til Hoftheatret. Signor Remorini, der udfører Edgardos Parti, har en omfangsrig og kunstnerisk uddannet Stemme, der især i Høiden er klangfuld og kraftig; den er vel af Naturen negtet en decideret Tenorklang, men han veed al hjælpe derpaa ved at synge mezzo voce og hans Foredrag bliver da, som f. Ex. i tredje Acts Finale, sjælfuldt og henrivende. Desuden besidder ban et ikke ringe dramatisk Talent, som er forenet med et behageligt Ydre. Det viser sig bestandigt mere, at Selskabet Signora Gaziello besidder en særdeles god Primadonna. Hendes Stemme er ualmindelig uddannet og hun forstaaer med Lethed at overvinde de største techniske Vanskeligheder, ligesom denne Sangerinde udmærker sig ved en ualmindelig reen Intonation. Lucias anstrengende Parti gjennemførte hun med Varme og Kraft, og har man maaskee fundet, at hun ved den dramatiske Udførelse af saavel denne Rolle som Donna Sols i Emani er vel stærk i sine Bevægelser, saa maa man erindre, at hun er Italienerinde, hos hvem Lidenskaberne af Naturen ere langt stærkere end bos Nordboerne og derfor fordre et kraftigere Udtryk. Om Baritonisten. Sign. Reina, henvise vi til vor tidligere udtalte Mening, han er en fortrinlig Sanger, maaskee den bedste, som den italienske Opera nogensinde har havt at opvise her, og han er allerede i den korte Tid, han har været her, blevet Publikums Yndling. Ogsaa Bassisten, Sign. Mirandola, har en god Stemme, men han er ikke ganske fri for at detonere, hvilket dog muligen hidrører fra en Upasselighed, han nylig har været underkastet, og han er tillige noget maniereret i sine Bevægelser. Som et Fortrin ved Selskabet fortjener, i Modsætning til et foregaaende, at fremhæves, at de underordnede Partier ere godt befatte; saaledes blev f. Ex. Arthurs Rolle udført af Signor Bianchi, der er i Besiddelse af en smuk Tenorstemme, og denne Omstændighed var heller ikke uden god Birkning i 2den Acts Finale, der blev udført med et fortrinligt Ensemble og optaget med enthusiastist Bifald, hvilket ogsaa under bele Opførelsen blev de Rollehavende tildeel. Orchestret under Hr. Dahls Anførsel er meget tilfredsstillende; den Usikkerhed, der paa et Par Steder bemærkedes, maa vel tilskrives den ringe Tid, der er givet til Indstuderingen.

Perioder

Emner

Katalogisering

Forlæg

Flyveposten, 9. december 1853, s. 1

Læs også