20. januar 1854

Avisreportage

Karakteristik af italiensk opera på Hofteatret

– Hoftheatret. Imorgen opføres Donzettis bekjendte Opera ”Lucrezia Borgia”, hvori Titelrollen spilles af Signora Gaziello, Orsinas Parti af Signora Remorini. Den følgende Nyhed er bestemt til at være Bellinis Opera ”Il pirata”, hvori Signor Tartini og Signora Remorini optræde i Hovedrollerne. Af ældre bekjendte Operaer have ”Norma” og ”Lucie”, men især ”Barberen”, i Reglen givet godt Huus. Den nye Verdiske ”Macbeth” gjorde næsten complet Fiasco. Det var et uheldigt Valg for Sign. Reina til Benefice; Huset stod saa godt som tomt. I det Hele burde Selskabet ikke anvende Tid og Kræfter paa at give Nyheder. Det nyere italienske Operarepertoire er saa fattigt i Indbold, saa udpiint og forfeilet, hvad Smag og Udvikling angaaer, at Publikum maa have den rette Fornemmelse af, hellere at holde sig til det Gamle, der nu engang har rundet Hævd paa at kaldes Godt, end til det Nye, der kun er en varieret Efterklang af det forstilte Thema, der udkræver dominerende Primadonnaers Assistance, for at kunne friste en glimrende, skjøndt kort Tilvæelse. Men den sande dramatiske Konst staaer ophøiet over det hele Primadonna-Uvæsen; den stræber hen til harmonisk Udvikling af de enkelte Elementer, der hver for sig skulle hævdes Berettigelse som medvirkende Midler til Opnaaelsen af den sande konstneriske Eenhed. Den italienske Opera er en Pragtblomst uden Rod; den sygner hen af Mangel paa Næring, hvis ikke Moden besørger den flittigt vandet. Men det er en farlig Sag at være overgivet til Modens Luner, især da Noblessen, som det lader, for Øieblikket ikke finder det ret moderne at besøge Hoftheatret.

-x-

Perioder

Emner

Katalogisering

Forlæg

Kiøbenhavnsposten, 20. januar 1854, s. 2

Læs også